Дослідження міської мобільності – це соціологічний зріз, що допомагає оцінити:
- звідки, куди і з якою метою люди подорожують;
- попит мешканців міста на окремі режими пересування містом (громадським транспортом, індивідуальним транспортом, велосипедом, пішки);
- на який час приходиться найбільше навантаження на транспортну систему міста (визначення фактичних годин пік, зокрема в розрізі цілей поїздки);
- середній час, який люди витрачають на поїздки;
- умови пересування і задоволеність функціонуванням системи громадського транспорту, дорожньої інфраструктури, велоінфраструктури.
Крім цього, залежно від специфіки міста і цілей проекту, до опитування можна додавати додаткові питання, спрямовані на визначення сприйняття цільовою аудиторією окремих проблем як то паркування, оцінки безпеки пересування містом, потенціалу містян до переходу на велосипеди, готовності до оплати певних типів послуг, пов’язаних з транспортною інфраструктурою міста тощо.
Цей вид послуги може бути як частиною створення чотирьохступеневої транспортної моделі або плану сталої міської мобільності, так і окремим інструментом для аналізу чи оптимізації існуючої транспортної системи або окремих маршрутів.
Залежно від цілей проекту, це може бути як вибірка, репрезентативна для всіх мешканців населеного пункту, так і більш вузька цільова аудиторія, наприклад, користувачі громадського транспорту або ж люди, що проїжджають певною ділянкою міста (водії легкового та вантажного транспорту).
Залежно від цілей, строків та фінансування, дослідження може проводитись за допомогою наступної низки методів:
- Поквартирне опитування домогосподарств (опитування усіх мешканців домогосподарств старше певного віку, відібраних репрезентативно для транспортних районів міста) – паперове або за допомогою планшетів. Оптимальний варіант для створення транспортної моделі оскільки забезпечує найповнішу репрезентативність. Використовувалось в проектах SUMP міста Батумі, SUMP міста Табук, ПСММ Миколаєва, ТМ Маріуполя.
- Телефонне інтерв’ювання (CATI) окремих людей — 15хвилинні індивідуальні інтерв’ю за вибіркою, заснованою на базі даних домашніх та мобільних телефонних номерів мешканців міста. Використовується в опитуванні великих міст, для яких, по-перше, краща база даних, по-друге, необхідний обсяг вибірки забирає надто багато часових та економічних затрат для реалізації у варіанті поквартирного опитування (з квотуванням вибірки по районам, статі та віку). Реалізовувалось у проекті Розвиток сталого міського транспорту міста Києва.
- Бортове опитування пасажирів громадського транспорту. Доцільне для вузьких досліджень користувачів або усієї системи громадського транспорту, або окремих маршрутів. Використовувалось при дослідженні Нічних маршрутів громадського транспорту Києва.
- Придорожнє опитування водіїв. Використовується для точечних досліджень використання певних ділянок вулично-дорожньої мережі. Використовувалось як один з методів аналізу попиту для створення моделі регіону Кахетії (Грузія).
Втім, цей перелік невичерпний і може бути доповнений іншими методами або їх поєднанням.
Тривалість таких досліджень так само варіюється залежно від завдань та обсягу вибірки. Але варто враховувати, що для середньорічної транспортної моделі дані мають бути зібрані або восени, або навесні аби уникнути великої кількості нетипових переміщень (яка буває в т. зв. зимові та літні «сезони відпусток»).
Потреби кожного проекту тісно пов’язані зі специфікою досліджуваних об’єктів і результату, який необхідно досягти, відповідно команда А+С Україна бере на себе відповідальність за адаптацію існуючих інструментів для подібних досліджень до конкретних потреб замовника або ж розробку опитувальника з нуля в разі унікальності завдань; відбір, інструктаж і інші етапи взаємодії з соціологічними компаніями, які займатимуться збором «сирих» даних, контроль, обробку та аналіз даних досліджень та за потреби переведення цих даних в формат, який стане основою для транспортної моделі.