Дослідження пасажиропотоків – один із замірів, необхідний для розробки 4-крокової транспортної моделі та плану сталої міської мобільності, втім він також може бути використаним в інших проектах – наприклад, для оптимізації мережі маршрутів громадського транспорту або для оцінки ефективності функціонування окремих маршрутів (як це було в Дослідженні нічних маршрутів громадського транспорту м. Києва) .
Основна мета цього заміру – отримати об’єктивні дані щодо того, скільки пасажирів перевозить той чи інший маршрут. Для цього по маршруту протягом певного періоду часу фіксується скільки людей зайшло і вийшло до нього по кожній зупинці (з прописуванням часу поїздки та геокординат зупинок). В результаті таких замірів можна дізнатись:
- Загальну кількість пасажирів, які користуються маршрутом, а також наскільки ця кількість варіюється протягом дня;
- Загальну завантаженість маршруту (аби визначити перенавантажені або недонавантажені маршрути);
- На яких зупинках заходить/виходить більше пасажирів, що допомагає визначити важливі пересадкові вузли;
- В яких місцях між зупинками люди просять зайти/вийти – це дозволяє визначити, де саме варто додати офіційні зупинки;
- Швидкість кожного маршруту (загальну швидкість та швидкість проходження окремих ділянок, що може вказувати на проблемні місця маршруту).
Проведення подібного типу дослідження можна розділити на два етапи:
Замір висадки-посадки
Наша компанія використовує два основних варіанти методів збору даних висадки-посадки:
- Автоматичний підрахунок пасажирів за допомогою спеціальних датчиків локальної розробки компанії Джемікл (Вінниця). Ці датчики встановлюються на одну чи кілька одиниць рухомого складу маршруту над кожною з дверей і протягом тижня передають дані щодо того, скільки людей вийшло/зайшло, а також координати та час проходження зупинки. При цьому на власника маршрута відкривається електронний кабінет де він так само як компанія-дослідник може подивитись результати в зручному йому форматі – від детальних даних позупинково для кожного рейсу до агрегованих даних по дням чи по транспортним засобам.
- Більш бюджетний варіант – підрахунок пасажиропотоку в напівмануальному режимі з використанням програми TransitWand (під Android). Зазвичай для такого заміру залучаються студенти локальних вищих навчальних закладів, що додатково дозволяє передати знання з використання цієї програми і забезпечити транспортні спеціальності сучасним методом підрахунку. Замірники їздять в ранкові та вечірні піки (від 5 годин за кожну зміну) по заданому маршруту та ведуть підрахунок пасажирів, так само пов’язуючи дані з географічними координатами та часом проходження зупинок.
Залежно від транспортної системи міста, типів рухомого складу на маршрутах та наявних людських, часових та фінансових ресурсів можна використовувати як один з цих методів, так і їх комбінацію – наприклад, охоплюючи ті маршрути, на яких не виходить встановити датчики, замірами з використанням TransitWand (ПСММ Миколаєва та ТМ Маріуполя).
Замір частоти-наповненості
Варто враховувати той факт, що на окремому маршруті транспортні засоби не навантажуються рівномірно, деякі будуть більш або менш заповненими, ніж інші. Інколи одна маршрутка може бути вщент забита, в той час як наступна поїде майже порожньою. Це часто трапляється коли громадський транспорт збивається в купу – тоді той транспортний засіб, що йде першим, збирає більшість пасажирів.
Відповідно, дані одиночного заміру висадки/посадки з одного транспортного засобу на одному маршруті (за умови що на маршруті функціонує більше рухомих одиниць, ніж було обстежено) самі по собі багато не скажуть. Натомість, для того, щоб отримати профіль висадки/посадки типового маршруту необхідно:
- або зробити замір в кількох транспортних засобах та усереднити їх результати (процес поєднання та усереднення даних значно полегшується, коли дані записуються за допомогою GPS);
- або робити зовнішній замір частоти та наповненості, під час якого на обраних точках перетину маршрутів протягом цілого дня проводиться замір того, які маршрути громадського транспорту проїжджають в заданому напрямку та візуальна оцінка, наскільки вони заповнені. Потім ці дані допомагають усереднити результати по наповненості окремих рухомих одиниць маршруту і згенерувати дані щодо повного робочого дня функціонування маршруту.
Завданням компанії А+С Україна в цих дослідженнях є організація, інструктаж та контроль проведення цих замірів, а також чистка та верифікація результатів, усереднення даних, аби отримати нормований добовий показник; та аналітика і візуалізація результатів.